Max Payne 3

maxpayne3 Karácsonyi/születésnapi ajándékként kaptam meg a Max Payne 3. részét, amit szintén sikerült végig vinnem az ünnepek alatt. Ez volt az egyik oka annak, hogy nem volt írás az ünnepek között. Számomra a Max Payne sorozat 2. része volt a legjobb a történet és a hangulata miatt. A harmadik rész is igen jó lett, de nem tudja megközelíteni a második részt, mivel nem is akarja. Kicsit más irányba viszi el a történetet.

A játék igencsak filmszerű a sok átvezető animáció miatt, ami nagyon jól működik a már megszokott nem lineáris történetvezetéssel. A történet nem egy gyerekmese, néhol felkavaróan brutális. Szóval erősen 18+. Tényleg. Főbb történeti elemek ellövése nélkül annyi mondható el a történetről, hogy Max már nem az aki volt (2 tragédia átélése után nem is csoda), mondhatni árnyéka csak önmagának, aki fájdalomcsillapítókon és alkoholon él. Szokás mondani, hogy a szegény embert még az ág is húzza. Nos ő tipikusan ilyen. Balszerencséjére sikerül lelőnie az egyik New Jersey maffiavezér gyerekét, miután az belekötött. Ezután Max-et majdnem az egész maffia üldözi, így úgy dönt, hogy egy ismerősével lelép Brazíliába testőrnek. Pechjére mindenki a főnökét és családját akarja megölni. Nagyjából itt kezdődik a történet, ami igencsak érdekes fordulatokat vesz Sao Paulo-ban.

A harcrendszer nem sokat változott, újdonság a fedezékbe húzódás, ami egy csomó hibajavítás után sem működik tökéletesen a jelenlegi PC verzióban. A probléma az, hogy ez a játék baromi nehéz. 1 jól irányzott lövés és az ember már halott is, de az élet is ilyen. Ha meghal az ember, akkor az utolsó automatikus mentéstől folytatódik a játék, a felhasználónak nincs lehetősége akármikor menteni. Szóval nem terminátorként kell játszani, hanem okosan fedezékből fedezékbe vonulva kellene. Azonban sok esetben fedezék mögött ragad az ember egy hiba miatt. Ha ez megtörténik, akkor vagy megvárjuk míg valaki meg nem öl a fedezék mögött, vagy újraindítjuk az utolsó mentéstől a játékot.

Ez nagyon idegesítő tud lenni az utolsó pályák környékén, ahol kb egy egész hadsereggel kell megküzdenünk és kb 10 percenként belebotlik az ember a hibába. Szóval a játék teljesítése néhol kötél idegeket és nagy kreativitást igényel.

A játékot nagyjából 10 óra alatt teljesítettem, de gyanítom ebből 1,5-2 órát csak az utolsó pályán szöszmötöltem el az állandó újrakezdésekkel. Azt érdemes megjegyezni, hogy nem kisméretű a játék. A legfrissebb patch telepítése után kicsivel több, mint 29Gb-ot foglal el. Nem is láttam még olyan játékot ami 4db DVD-n jelent volna meg, amiből 3db kétrétegű lemez (hát igen, a CD korszakban is körülbelül a 3/4 lemezes játékok korában vált halottá a CD, mint játékhordozó. A Blu-Ray elterjedetlensége miatt azonban nem az optikai lemezek lesznek a jövő játékhordozói, hanem az internetes letöltés). Mondjuk a méret meg is látszik a grafikai színvonalon.

A dobozos változat kapcsán érdemes megjegyezni, hogy állandó internetkapcsolat kell a játékhoz, valahogy elvileg tud hálózat nélküli üzemmódban is futni, de nem igazán néztem meg. Ez a megoldás a Rockstar egyedi Social Club elnevezésű rendszerét használja, ami számomra meglepő volt, mivel a játék Steam-en is elérhető, ezért azt gondoltam ez is Steam-et igényel, de nem.

Ha értékelni kellene a játékot, akkor a 10-ből egy 8,5-et adnék rá a javítatlan hiba miatt.(Május óta elérhető a játék, a hiba Xbox és PS3 esetén javítva lett, PC esetén még nem). Méltó folytatása a Max Payne sorozatnak. Őszintén szólva sokkal, de sokkal rosszabbra számítottam az első képernyőképek és videók alapján, szóval pozitív csalódás. Mindenképpen érdemes játszani vele.

Többjátékos üzemmódot is támogat a játék, de ez még nem próbáltam ki.