Quake III modern gépeken

Nehéz elhinni, de 15 éve jelent meg a maga idején technológiai csúcsnak számító Quake harmadik része, ami az Online FPS játékok között műfajteremtő volt. A mai napig nem igen sikerült felülmúlni a játékélményt. Ezen írásból kiderül, hogy hogyan bírjuk működésre modern környezetben eme remek játékot.

15 év az bizony 15 év, ez idő alatt 5 Windows verzió került kiadásra, valamint közben nyílt forráskódú is lett a játék motorja, amiben időközben rengeteg hibát javítottak külső fejlesztők. Így kompatibilitási mód futtatása helyett jobban járunk, ha az ioQuake3 programot telepítjük. Ez a Quake 3 továbbfejlesztett változata, ami fut Linux, OS-X és Windows rendszereken is, akár natív 64 bites alkalmazásként.

A játék motorjába számos hasznos változás került beépítésre. A játék egyszerűen telepíthető a http://ioquake3.org/get-it/ oldalról, de érdemesebb frissebb változatot beszerezni a http://ioquake3.org/get-it/angst-builds/ oldalról.

Amennyiben az utóbbi beszerzési helyet választjuk, akkor le kell tölteni még pluszban a legutolsó kiadott játékfrissítést, hogy működjön a program. Ez a http://ioquake3.org/files/1.36/data/ioquake3-q3a-1.32-1.x86.exe címről szerezhető be.

Mivel ez csak a játékmotor, szükség lesz a pak0.pk3 fájlra egy Quake CD-ről vagy a steam-es változatból, természetesen a Team Arena is támogatott.

A grafika mai szemmel kicsit idejét múlt, de lehet rajta segíteni nagy felbontású textúrák telepítésével.

Mivel a 16:9-es monitorok alapértelmezetten nem támogatottak, ezért egyéni felbontást kell beállítani. Ez megtehető a játék indítása után konzolparancsokkal. A konzol a ~ karakterrel vagy a 0 gomb segítségével hívható elő. A parancsok:

/r_mode "-1"
/r_customwidth "1024"
/r_customheight "768"
/cg_fov "90"
/vid_restart

Az utolsó parancs kiadása után fogja alkalmazni a játék az új beállításokat. Amennyiben a legfrissebb elérhető változat van telepítve, akkor lehetőségünk van használni az új, OpenGL 2 alapú megjelenítőt, ami egyenlőre még alapértelmezetten nincs engedélyezve, de látványosabb grafika érhető el vele. Készítettem is egy összehasonlító videót az újdonságokról.

A videó az új megjelenítőt mutatja be, alap konfiguráción. A grafika szinte semmiben sem másabb, mint az eredeti megjelenítő esetén. A videó másik részében látható látvány csak csalásokkal érhető el, az alábbi parancsokat kell kiadni a videó reprodukálásához:

/cl_renderer "opengl2"
/vid_restart
/devmap q3dm1
/r_forceToneMap 1
/r_forceAutoExposure 1
/r_forceSun 2

A grafikai újdonságok többsége még csak csalásokkal érhető el, így éles online játék közben még nem használhatóak. A megjelenítő részletes dokumentációja a https://github.com/ioquake/ioq3/blob/master/opengl2-readme.txt címen lelhető fel.